המיזם לרכיבה בטוחה הוקם לזכר עו"ד אבנר הקר ז"ל שנהרג בתאונת אופניים. אודי, אחיו הבכור, הקים את המערך ההתנדבותי "שטח בטוח" כדי לצמצם את מספר התאונות הקשות ברכיבת שטח.
1 צפייה בגלריה
אבנר ז"ל ואודי הקר
אבנר ז"ל ואודי הקר
אבנר ז"ל ואודי הקר
(צילום: פרטי)

אולי יעניין אתכם:

האחים אודי ואבנר גדלו בשכונת אפרידר באשקלון ועשו כמעט הכל ביחד. הם למדו בבית ספר סיני, המשיכו לישיבה התיכונית קרית נוער בירושלים ולאחר מכן למדו הנדסה במכללה האקדמית בבירה. במהלך הלימודים הבין אבנר שהייעוד שלו נמצא בתחום המשפט ודרכיהם התפצלו.
אודי הבכור משמש כמהנדס בהייטק וגר במושב בית גמליאל עם רעייתו וארבעת ילדיו. אבנר (57) נשאר באשקלון עם רעייתו דפנה ושלושת ילדיהם וניהל את משרד עורכי הדין "הקר ארדן" יחד עם אבינעם ארדן, אביו של ח"כ גלעד ארדן מהליכוד. "לאבנר היה חיבור מיידי עם אנשים ולכן הוא החליט לפנות למשפטים ולעזור לזולת", מספר אודי שגדול ממנו בשנה.
תחביב הרכיבה שהיה משותף לשניהם השאיר אותם קרובים גם אחרי שפנו לדרכים עצמאיות. "אהבנו לרכוב ביחד ולחוד בעיקר בשטחים פתוחים", הוא מספר. "ידענו שלפעמים נפצעים ונופלים אבל מעולם לא חשבנו שאפשר למות מזה".

האופניים נתקעו בסלע


בדצמבר 2023, במהלך חופשה משירותו כמג"ד במילואים, יצא אבנר לרכיבה בפארק קנדה עם קבוצת חברים. באמצע המסלול הוא נפל מהאופניים ככל הנראה לאחר שנתקל בסלע ונפצע באורח קשה. "אף אחד לא ראה מה גרם לנפילה", אומר אודי. "החברים מצאו את אבנר שוכב על האדמה. בהתחלה הוא עוד נשם אבל אחרי כמה רגעים הוא איבד הכרה והפסיק לנשום". הוא הובהל לבית החולים כשהוא סובל משבר במפרקת ומותו נקבע לאחר מספר ימים.
אבנר היה חתום על כרטיס אדי ולאחר מותו נתרמו איבריו להצלת חייהם של אחרים. אודי התרגש במיוחד מסיפורו של החולה שקיבל את הכבד של אחיו. "הוא היה על סף מוות ובזכות התרומה של אבנר נולדה לו בת", הוא אומר. "כשנפגשו עם המושתלים הבנו שעשינו מצווה גדולה. מושתל הכבד הגיע עם המשפחה כדי לומר תודה".
שנה לפני כן נפטר אבי המשפחה והאם עברה לגור ליד אבנר כדי להרגיש קצת פחות בודדה. "אבנר היה קשור מאוד לאמא", מספר אודי. "הוא היחיד שנשאר באשקלון, אני עברתי למושב ואחינו הצעיר הקים בית בראשון לציון. בחצי השנה האחרונה לחייו הוא גר קרוב אליה".
התוצאות הטרגיות של התאונה הובילו כאמור להקמת המיזם להנצחתו. "הכאב על מותו של אחי מלווה אותי תמיד", מספר אודי. "פניתי למספר גופים כמו מועדונים ובתי ספר לרכיבה ויצרנו תוכנית להעלאת המודעות לסכנות שאורבות לרוכבי האופניים בשטח ובכביש".
המיזם מתמקד בשלושה תחומים: הגברת המודעות לתאונות, שיפור כישורי הרכיבה והתמודדות עם מצבי חירום בזמן אמת. לדבריו, הדיווחים בתקשורת מתמקדים בתאונות במעורבות קורקינט או אופניים חשמליים, ומתקבל הרושם המוטעה כי אין סכנה ברכיבה על אופניים שאינם ממונעים. "רק אחרי שאבנר נהרג נחשפתי לתופעה", הוא אומר. "עד אז חשבתי שאנחנו חסינים ממוות".