בכייה לדורות או חזון אחרית הימים: עשר שנים אחרי שהחלו העבודות בפרויקט התחבורה הירוקה ("רי-וויי") נערכים בעיריית אשדוד להשלמת הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) בשדרות מנחם בגין באזור הסיטי.
3 צפייה בגלריה
כיכר רמון השבוע
כיכר רמון השבוע
כיכר רמון השבוע
(צילום: פרטי)

אולי יעניין אתכם:

העבודות כוללות את הריסת כיכר רמון (כיכר השפיץ) שתוחלף במעגל תנועה במפלס הרחוב, סלילת נת"צים בשני הכיוונים, שינוי בהסדרי התנועה ברחובות ההגשמה והקליטה, צמצום המדרכות מחוץ לבתי העסק, סלילת שבילי אופניים, ושדרוג המרחב העירוני לאורך השדרה.
הפרויקט שמתקיים בלבו של הרובע הצפוף והעמוס ביותר בעיר מלווה בחששות כבדים של הסוחרים למקור פרנסתם ובחוסר ודאות של תושבי השכונה לגבי השפעתו על איכות חייהם.

"שנים של כאוס"


ביולי האחרון אישרה ועדת התכנון העירונית את התוכנית לסלילת הנת"צ החסר מצומת הרצל-מנחם בגין ועד צומת מנחם בגין-בני ברית. מטרת הפרויקט להשלים נסיעה רציפה של אוטובוסים לאורך הצירים הראשיים ז'בוטינסקי בצפון - הרצל במרכז - מנחם בגין בדרום. העיכוב בהוצאתו לפועל נבע מסכסוך בין העירייה למשרד התחבורה שהתמהמה עם אישור התוכנית וגובה התקציב שעד כה לא נחשף בפני הציבור. בחודש דצמבר שלחה העירייה מכתב למשרד בראשות השרה מירי רגב בו איימה בנקיטת הליכים משפטיים במידה והפרויקט לא יושלם. "העירייה מתכוונת להחריף את המאבק בנושא עד שמשרדי הממשלה ימלאו אחר ההתחייבויות", נכתב.

3 צפייה בגלריה
תוכנית הנת"צ בסיטי של אשדוד
תוכנית הנת"צ בסיטי של אשדוד
תוכנית הנת"צ בסיטי של אשדוד

לאחרונה הגיעו הצדדים להבנות והעירייה החלה להיערך לביצוע העבודות שיימשכו להערכתה כ-22 חודשים. לטענת הסוחרים מדובר בתרחיש אופטימי עד דמיוני. "אם העבודות על ציר הרצל נמשכו למעלה משנתיים - כנראה שאנחנו הולכים לסבול מכאוס לפחות שלוש שנים", אמרו בעלי עסקים. "ההכנסות שלנו ייפגעו משמעותית וחלק מבתי העסק לא ישרדו. כולנו מנהלים עסקים קטנים ואין לנו גב של רשתות גדולות". הם חוששים שהפרויקט ייתקע בצל המלחמה: "יש מצוקה ידועה של פועלים בענף הבנייה, חיכיתם כל כך הרבה זמן אז מה הדחיפות להתחיל דווקא עכשיו?".
דן ממאפיית דהרי הפינתית תומך אמנם בשינוי פניו של המרכז אך מוטרד מהעבודות המתמשכות. "אני חושב שחייבים לרענן את האזור ולהיפטר מהכיכר המיותרת הזאת", הוא אומר. "אין גישה למקום ותושבים לא יכולים אפילו לשבת מסביב למזרקה. אני מאמין שבסוף העבודות יהיה נעים יותר אבל עד אז נספוג הפסדים. אפילו תושבי השכונה יברחו בגלל הרעש והאבק".

"הלקוחות לא יחזרו"


למרות שהסוגיה מרחפת באוויר כבר שנים, הם הופתעו לראות ביום שלישי שעבר את עובדי העירייה מציבים עמודים ובטונדות מסביב לכיכר. "לא נתנו לנו התראה מוקדמת ולא שיתפו אותנו", טוענים יוסי ובן מפיצוציית ג'וקר. "הפרויקט מתחיל ללא הסכמה שלנו". יוסי טוען כי העירייה מנחיתה על הסוחרים גזרה כלכלית: "אנחנו עוד סוחבים את ההפסדים מהקורונה, המלחמה עדיין לא הסתיימה ועכשיו העסקים יתרוקנו למשך תקופה לא ידועה".
אולי בסוף זה ישתלם והסיטי יהיה אטרקטיבי יותר?
בן: "אין בעיה, יכול להיות, אבל שיעזרו לנו לעבור את התקופה של השיפוצים. שייתנו לנו פיצויים או הנחות בארנונה ובאגרות שילוט".
יוסי לא מסכים: "הפרויקט לא ישפיע לטובה על העסקים. הוא לא פרקטי, לא שימושי ונכפה עלינו".

3 צפייה בגלריה
כיכר רמון העתידית
כיכר רמון העתידית
כיכר רמון העתידית
(הדמיה: דגאנאס אדריכלים)

הסוחרים נשארו לטענתם עם יותר שאלות מתשובות. "הסבירו לנו באופן כללי איך ייראה האזור בסוף הפרויקט אבל זה לא מספיק", אומר אחד מהם. "אנחנו לא יודעים איפה הספקים שלנו יעמדו לפרוק סחורה ואיך תהיה הגישה לחנויות בזמן שהכיכר תהיה חסומה. הצעתי למנהלת הרובע לחלק את העבודות לשלבים ולסגור כל פעם קטעים בודדים לפי הצורך".
עסקים רבים, לרבות בתי קפה וירקניות, מוציאים החוצה מעמדים עם סחורה או כיסאות ושולחנות. בזמן העבודות הם יצטרכו להישאר ספונים בחנויות ויתקשו למשוך אליהם קונים. "ירידה בפעילות למשך כל כך הרבה זמן תיצור מציאות חדשה שלא תועיל לסוחרים", מעריך בעל ירקנייה. "אנשים יאמצו הרגלי קנייה או בילוי חדשים ולא יחזרו אלינו".
בהודעת העירייה צוין כי יוכשרו מפרצי פריקה וטעינה ברחובות הציונות והעצמאות ולאורך שדרות בגין בזמן שלבי הביצוע. כמו כן, יובטח מעבר להולכי רגל ותתאפשר נסיעת כלי רכב על הציר בשני הכיוונים.

"עושים חצי עבודה"


אחת ההחלטות שמטרידות את התושבים ובעלי העסקים היא השארת המנהרה שעוברת באמצע השדרה. "אם לא הורסים את המנהרה זה אומר שהולכי הרגל ימשיכו לצעוד מאות מטרים מצומת אחד למשנהו", מסבירה תושבת שמתמחה בתכנון עירוני. "יש הרגשה שעושים חצי עבודה. למה לא ליישר את הכביש כמו שעשו בכיכר דיזנגוף בתל אביב וליצור מוקד שוקק חיים שניתן לצעוד אליו ברגל?".
תושב אחר אמר כי השיקוע מפריד בין שני חלקי השדרה בצורה גסה ולא נוחה לחצייה: "צריך שכל הכיכר תהיה במפלס הרחוב".
בדף הפייסבוק של מנהלת הרובע הציעה תושבת לשפר את המראה של הפסז' המסחרי ולקדם ירידי אומנות ואירועים מקומיים. נציגי המנהלת שמשתדלים להתייחס לכל שאלה או הערה השיבו, כי "במסגרת השיקום יהיה מקום להרבה יותר פעילות במרחב הפתוח ובעיקר באזור הכיכר. לאחרונה יצאנו לדרך עם יריד אומנים בימי חמישי לאורך מנחם בגין, מומלץ להגיע".
עוד החלטה תמוהה בעיני התושבים היא החזרתו של פסל השפיץ בסיום העבודות. "הפסל מכוער וישן, הגיע הזמן לרענן עם מיצג מודרני שיתאים לאופי של האזור המחודש", טען תושב. נציג המנהלת השיב כי פסל השפיץ הפך לאחד מסמלי העיר, ולאחר התלבטויות הוחלט להשאירו.

הנת"צ ריק, הכביש פקוק


הצלחת הפרויקט שנועד במקור לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את עומסי התנועה והפליטות המזהמות מכלי הרכב, תלויה באופן מובהק במספר הקווים שנוסעים על הנת"צ וביעילותם. נכון להיום, שלוש שנים אחרי הנסיעה הראשונה והחגיגית על הנתיב הציבורי, תנועת האוטובוסים עדיין דלה בעוד שנתיבי הנסיעה לכלי הרכב עמוסים ופקוקים. "נסיעה של 10 דקות במכונית התארכה לחצי שעה", אמר אחד הנהגים. "אין פניות שמאלה, אין פניות ימינה, צמצמו את רוחב הנתיבים, הרסו את העיר".
על הנת"צ בהרצל עוצרים שלושה קווים עיקריים (10, 11, 9); בציר מנחם בגין שמוביל לתחנת הרכבת וליציאה הדרומית נוסעים מספר אוטובוסים מתוכם קו 4 המעגלי והמסורבל. "כדי לגרום לאשדודים להשאיר את המכונית בחנייה צריך קודם כל מהפכה בשירותי האוטובוסים", אמר תושב הסיטי. "המסלולים צריכים להיות קצרים יותר ובתדירות גבוהה יותר, ואת זה אפשר להשיג רק על ידי הוספה של קווים חדשים. אי אפשר לצפות מאדם שעובד מחוץ לעיר להגיע לתחנת הרכבת באוטובוס כשאין סנכרון בלוחות הזמנים".
מהעירייה לא התקבלה תגובה.