מערכה חדשה בקרב על אלת"א: משרד השיכון מקדם תוכנית לפינוי המפעל הביטחוני לטובת בניית כ-70 אלף יחידות דיור בצמוד לרבעים החרדים ז' ו-ג'. למרות שהתוכנית מציעה להשאיר את המפעל באשדוד ולהעבירו לאתר חלופי בדרום העיר, בעירייה ובוועד העובדים מתנגדים לשינויים.
הטיעונים נגד הפרויקט: חוסר התאמה לתכנון העתידי של העיר, הפרת האיזון בין האוכלוסייה החרדית לציבור הכללי, וחשש לעתידם התעסוקתי של העובדים.
עיר קטנה מאחורי החומות
המפעל ששייך לתעשייה האווירית הוקם בשנת 1969 בפאתיה המזרחיים של אשדוד ועוסק בפיתוח מערכות אלקטרוניות צבאיות בתחום המכ"מ, התקשורת והלוחמה האלקטרונית. בששת העשורים שחלפו מאז התרחב המפעל שמעסיק כ-5,000 עובדים במגוון תחומים, ממחקר ופיתוח ועד רצפת הייצור.
במקביל לצמיחת המפעל, שאחראי בין היתר על פיתוח המכ"מ של מערכת כיפת ברזל, התרחבו השכונות החרדיות והגבול בין המתקן האסטרטגי לבתי המגורים היטשטש כמעט לחלוטין. "המפעל לא מפסיק לגדול ונראה כמו עיר קטנה מבפנים", מספרים גורמים באלת"א. "רק בשנה האחרונה הושלמה בנייתו של מגדל חדש במתחם".
כדי לתת מענה למצוקת הדיור במגזר החרדי עלו משנת 2018 מספר הצעות לפינוי המפעל ששוכן בלב האזור המיושב ברבעים ג' ו-ז'. הסיבה: האיסור משנת 2003 לבנות במרחק של כשני ק"מ מהמפעל לא מאפשר לקדם תוכניות למגורים בדופן המזרחית של העיר המכונה ה"משולש החקלאי".
בבחירות המקומיות שהתקיימו בפברואר השנה עלתה שוב על הפרק העתקת המפעל כשכל המועמדים לראשות העירייה הכריזו כי יפעלו נגד הכוונות של ועדות התכנון הארציות. בהנהלת העירייה הצליחו עד כה להדוף את התוכניות ומסרבים לוותר על אחד הנכסים החשובים ביותר של אשדוד מבחינת הון אנושי, מוניטין ומספר מועסקים.
לפני כשלושה שבועות הוחלט כי חלק מהפעילות של החברה תועתק לחטיבה בבאר שבע וראש העירייה יחיאל לסרי חטף ביקורת מאנשי האופוזיציה שראו בכך תקדים ופתח לשינויים בעתיד.
ואכן, האיומים על גורלו של המפעל הגיעו בסוף השבוע האחרון כששר השיכון יצחק גולדקנופף ורמ"י סיכמו מאחורי גבה של העירייה על בניית שכונת מגורים בשטחו. התוכנית החדשה מציעה להשאיר את אלת"א בתחום שיפוטה של אשדוד ולהעתיק את המתחם לשטחים הפתוחים בדרום-מזרח העיר. המדינה תקצה למפעל החדש שטח חלופי בגודל של כ-250 דונם באזור הדיונה הגדולה שאמורה לקבל הכרה כשמורת טבע.
בשטח שיתפנה, בהיקף של כ-9,500 דונם, תוקם שכונה שתכלול כ-70 אלף יחידות דיור בשילוב מתחמי מסחר ותעסוקה לצד מבני ציבור ומערך כבישים. "מדובר במהלך דרמטי שישפיע על כל אזור הדרום", אמר השר גולדקנופף. "אנחנו פועלים למקסם את השימוש במשאב הקרקע ולהאיץ את קצב התחלות הבנייה בישראל".
ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י, הוסיף: "העתקת אלת"א היא צעד אסטרטגי שיסלול את הדרך לפיתוחה של אשדוד בהיקפים משמעותיים. בשנה החולפת הוצאנו לפועל מספר פרויקטים דומים כמו פינוי בסיס השלישות ברמת גן".
במידה והתוכנית תאושר תישא רמ"י באחריות להריסת והעתקת המפעל ולטיהור הקרקע ומי התהום באזור המפונה. ברמ"י מעריכים כי הפרויקט שעלותו נאמדת בכארבעה מיליון שקלים יימשך כארבע שנים מיום אישור התוכנית.
קראו גם:
עתיד לוט בערפל
למרות שמשרדי הממשלה אינם מצהירים בפומבי על הכוונה לבנות לציבור החרדי, הגיאוגרפיה מדברת בעד עצמה: השכונה החדשה תיצור רצף אורבני עם רובע ז' שממערב לכביש שמעון בן שטח ורובע ג' שנמצא מצפון לרחוב יצחק בסקילה.
"תוספת של 70 אלף יחידות דיור לציבור החרדי תשנה את הציביון של העיר ותשפיע על איתנותה הכלכלית", מתריעה יו"ר האופוזיציה הלן גלבר. "למרות שחלק משמעותי מחסידות גור, אליה משתייך השר גולדקנופף, מתגוררים באשדוד ראוי לדרוש חלוקה שוויונית בנטל בין כל הערים בישראל. בכל תוכנית עתידית נדרוש תוספת של אלפי יחידות דיור שתובטח בהן זכאות נרחבת לזוגות צעירים ויוצאי צבא. זו לא רק חובתנו הערכית זו גם הדרך היחידה לבלום את ההגירה השלילית מהעיר. אם עתידה של אשדוד לא יובטח הצעירים ימשיכו לעזוב".
בהנהלת העירייה הופתעו מהתוכנית החדשה שנרקמה ללא תיאום מולם. לדברי ממלא מקום ראש העירייה גבי כנפו, אין לתכנון המוצע ייתכנות במסגרת תוכנית המתאר החדשה של אשדוד שנבחנת בימים אלה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. "מאחר ומדובר בתוכנית תאורטית בלבד שאינה נמצאת בהליכי תכנון במינהל ההנדסה בעירייה, אין מה להתייחס אליה בשלב זה", אמר כנפו.
בעוד שמנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי פועל בשיתוף פעולה עם רמ"י למציאת מקום חלופי למפעל, מציגים בוועד העובדים עמדה הפוכה. "אנחנו לא נזוז מאשדוד, בשום מקרה", מסרו בוועד בראשות יאיר כץ. "העובדים לא צריכים לדאוג".
ליאת אילוז, חברת ועד ומספר 3 ברשימתו של לסרי ("אשדוד בתנופה"), הסבירה את המניעים להתנגדות: "השינויים יטלטלו את המערכת ויזרעו אי ודאות בקרב העובדים. לא נוכל לדעת מה יהיו ההשלכות על כוח האדם עד לסיום הפרויקט".
להערכת אילוז וחבריה בוועד, המפעל יישאר במקומו לפחות בעשור הקרוב: "אין החלטות סטטוטוריות, וגם אם חתמו או לא חתמו, שום דבר לא ישתנה בטווח של 10-15 השנים הקרובות".